COMING SOON // EXPO PLASTIC FANTASTIC?
Blok geneutraliseerde asbestvezels geproduceerd door Inertam

© miat

• fabrikant | Inertam | Morcenx
    • fabrikant | Europlasma | Pessac
  • objectnummer: V38002-002
  • objectnaam: staal (monster)
  • datum: 2023
#asbest #begin 21ste eeuw #chemie #grondstoffen en stalen #Inertam #Europlasma #staal (monster)

Blok geneutraliseerde asbestvezels geproduceerd door Inertam

Het Franse bedrijf Inertam (onderdeel van Europlasma) is één van de weinige bedrijven ter wereld dat in staat is om de asbestvezel zelf te vernietigen. Het asbestafval wordt met plasmatoortsen verhit tot temperaturen boven de 1500 °C waardoor de asbestvezels smelten en hun gevaarlijke eigenschappen verliezen. Het resultaat is een product met de naam Cofalit®. Voorlopig wordt het hoofdzakelijk gebruikt als ondergrond bij wegenwerken. Daarnaast wordt er onderzocht of het materiaal bruikbaar voor energieopslag. Het blijkt immer traag op te warmen en af te koelen en zou misschien als betegeling of bekleding van warmtetoestellen bruikbaar zijn.

blijf op de hoogte

SCHRIJF JE IN OP DE NIEUWSBRIEF