JANNE GISTELINCK
(maart-juni 2021)
Janne Gistelinck studeerde in 2019 af als master in de Beeldende Kunsten, afstudeerrichting Textielontwerp aan LUCA School of Arts in Gent. Ze werkt voornamelijk met de jacquard weeftechniek en maakt geregeld sculpturale werken. In haar werk gaat Janne op zoek naar manieren om de menselijke lichamelijke ervaring in beeld te brengen. Ze werkt vaak met collages waarin ze landschappen, het menselijk lichaam, dieren en technologie samen laat vergroeien tot een antropomorf wezen. Steeds vertrekkend vanuit de digitale en fotografische ruimte worden de beelden omgezet in textiele weefsels.
www.jannegistelinck.com
THOMAS RENWART
(maart-juni 2021)
Thomas Renwart studeerde in 2019 af aan LUCA School of Arts en behaalde zijn master in Textiel. De tekeningen voor zijn wandtapijten maakt hij vertrekkend vanuit zijn herbarium van gedroogde bloemen en gevonden vlinders, die hij vertaalt in verschillende werelden en textielbewerkingen, gepresenteerd als kunstwerken. Een hechte relatie met Belgische en Nederlandse textielfabrikanten en een onderzoek naar weven, borduren en quilten behoren tot zijn portfolio. In 2021 werd het werk van Renwart gelauwerd met twee Henry Van de Velde Awards. www.thomasrenwart.com
SOFIE VERSCHEURE
(mei-september 2021)
Sofie Verscheure beschrijft zichzelf graag als een gepassioneerde verwonderaar. Ze studeerde modetechnologie, maar toen besloot ze een creatievere invalshoek te kiezen en ging voor textielontwerp aan het KASK. Ze heeft een fascinatie voor gewonigheid en verdiept zich dan ook in huishoudtextiel. Een docent vertelde haar over de authentieke en nog werkende handdoekweefmachines en algauw stond ze in het Industriemuseum te experimenteren met het Mulhouse schietspoelweefgetouw.
OONA LIBENS
(oktober 2021)
Oona Libens is een Belgisch-Zweeds kunstenares. In 2012 studeerde ze binnen de richting multimediale vormgeving af aan het KASK in Gent. Haar werk is een kruising tussen beeldende kunst, performance, film en muziek. Tijdens haar residentie onderzoekt de link tussen digitale technologie en de weeftechniek, om van daaruit het binaire, digitale domein te visualiseren en te begrijpen.
DAVID ARMES
(december 2021)
David Armes is een beeldend kunstenaar uit het noorden van Engeland die werkt met print, taal en geografie. Zijn werk is vaak plaatsgebonden en gaat na hoe de beleving van een plek gevisualiseerd kan worden. Hij werkt al meer dan 10 jaar vooral rond letterpress op papier. Het uiteindelijke resultaat varieert in vorm en grootte, van indrukwekkende papiersculpturen of -installaties tot kleine kunstzinnige boekjes. Door gebruik te maken van wat ooit een industrieel drukproces was, onderzoekt hij waar veelvoud en uniciteit samenkomen, waar vluchtigheid en duurzaamheid elkaar ontmoeten.
www.redplatepress.com
KATE COPELAND
(februari-juli 2022)
De Amerikaanse Kate Copeland werkt aan de Pacific Northwest College of Art aan de Willamette University in Portland (VS) en creëert handgemaakte boeken aan de hand van verschillende technieken, zoals letterpress of fotogravure. In het Industriemuseum verricht ze zes maanden lang onderzoek rond de houten drukletters uit de museumcollectie. Ze hoopt ook hier bij ons een boek of een reeks prints te voltooien. Tegelijkertijd geeft ze workshops aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Meer over Kate ontdek je in dit interview of op haar persoonlijke webstek.
www.katecopeland.com
DEOGRACIAS KIHALU
(mei 2022)
Deogracias Kihalu, geboren in de Democratische Republiek Congo, spitst zich als kunstenaar toe op de harmonie tussen de mens, de natuur en de ruimte waarbinnen de mens centraal staat. Hij raakt aan thema’s als dekolonisatie, het aanvaarden van de ander, diversiteit, veerkracht en het collectieve geheugen. Je kan Deogracias niet meteen vastpinnen op één bepaalde techniek of kunstvorm. Hij begeeft zich naar alle uithoeken van de plastische kunsten en zet zowel in op collage als op schilder- en tekenkunst, keramiek of assemblages die in het moment spontaan ontstaan. Deogracias laat zich tijdens zijn residentie inspireren door de tentoonstelling Pagne Africain en de Congolese traditie ‘Kizoba-zoba’. Daarbij verwerkt hij stoffen met diverse oorsprong, textuur of patroon tot een soort van stoffenmozaïek. www.deograciaskihalu.com