Gent werd onlangs weer een fietsersbrug rijker, de Matadibrug. Maar wie kent de link tussen Gent en deze Congolese havenstad? Over ons koloniale verleden is al veel gezegd en geschreven. Toch zijn de Belgisch-Congolese handelsrelaties nog grotendeels onontgonnen terrein.
Het Industriemuseum en studenten geschiedenis van de UGent duiken de komende maanden samen in de geschiedenis van Belgische bedrijven in Congo. Omdat papieren archieven niet alles blootgeven, zijn we op zoek naar getuigen die hun verhalen of weetjes met ons willen delen. Wie weet heb jij ook foto’s, voorwerpen of documenten die interessant kunnen zijn voor de museumcollectie?
Wie zoeken we?
- Mensen die zelf in Congo gewerkt hebben voor een bedrijf, in de (post-)koloniale periode.
- Kinderen van mensen die in Congo werkten voor een bedrijf en als kind in de jaren 1940-1950 in Congo opgroeiden.
Herken je jezelf hierin?
Neem dan contact op met Tamar Cachet, onderzoeksmedewerker van het Industriemuseum, en doe je verhaal!
Enkele getuigen zullen individueel geïnterviewd worden. Die interviews worden in maart en april afgenomen door studenten geschiedenis van de Universiteit Gent onder begeleiding van het Industriemuseum.
tamar.cachet@stad.gent // 0477 57 82 02
Lossen van kisten met een dieselmotor geproduceerd door SEM-Carels in Gent in de haven van Matadi (Congo). Foto door H. Dewulf, 1956. Collectie Industriemuseum
Help ons deze oproep verspreiden
en deel hem via jouw netwerk, website, socials, ...
We zijn jullie nu al dankbaar!
Boten van rederij OTRACO (Office des transports coloniaux) op een scheepswerf in Congo. Foto door H. Dewulf, 1956. Collectie Industriemuseum
Kaarde in textielfabriek Filtisaf in Belgisch-Congo, 2e kwart 20e eeuw. Collectie Industriemuseum
Machinezaal van een elektriciteitscentrale in Boma. De dieselmotoren zijn geproduceerd door door SEM-Carels in Gent. Foto door J. Wellens, midden 20e eeuw. Collectie Industriemuseum