details
-
vervaardiger:
- interviewer | Boers, Hans
- geïnterviewde | Gheldof, Marc | Gent
- producent | Geheugen Collectief vzw - Historisch Onderzoeksbureau
- opdrachtgever | Industriemuseum
- objectnummer: AU00009-023
- objectnaam: mondelinge bron
- datum: 2023-04-18
#Gent #metaal #einde 20ste eeuw #begin 21ste eeuw #arbeidsorganisatie #productieproces #werkrelaties #arbeider #Gentse Kanaaldorpen en -zone #Muide - Meulestede - Afrikalaan #auto-industrie #scheepsbouw #scheepvaart #verbindingsprocessen (lassen) #loopbaan #Scheepswerven van Langerbrugge nv #Scheepsherstellingen Ketels bv #Volvo Car Gent #Volvo Car Corporation
Interview met Marc Gheldof over zijn werk in de Belgische metaalindustrie
Beluister dit fragment uit het interview met Marc, waarin hij vertelt over zijn eerste werkdag bij Scheepswerven Langerbrugge. Dit fragment maakt deel uit van een uitgebreider interview in het kader van het project 'Hun werk, hun leven. Getuigenissen uit de metaalindustrie (1970-2020)'.
Marc Gheldof (°1963) groeit op in Oostakker. Zijn vader werkt korte tijd voor het vlakbij gelegen Volvo, en verder als kraanman bij grondwerken De Paepe. Marcs moeder baat een volkscafé annex duiventil uit, waar hij als kind vaak meehelpt. Een oom die een tijdje bij de familie inwoont, werkt als carrossier, dus ook in de metaal.
Marc gaat naar het technisch instituut Glorieux in Oostakker, waar hij 4 jaar A4 metaal studeert. Op zijn 17de zoekt hij naar werk en solliciteert bij Sidmar en Volvo, de twee grootste en best betalende metaalbedrijven in de buurt. Via klanten van zijn moeders café komt Marc uiteindelijk terecht bij de Scheepswerven van Langerbrugge, waar hij 17 jaar zal blijven.
In Langerbrugge werkt hij als monteur van zowel nieuwe als te herstellen schepen. Het buitenwerk is zwaar, maar wel regelmatig en niet in ploegen. Op technologisch gebied vinden er weinig belangwekkende evoluties plaats in deze periode van 1980 tot 1997. De sector wordt wel geteisterd door herstructureringen en afvloeiingen op het einde van de jaren 1980, en een pijnlijke sluiting van het bedrijf in 1997. Marc is intussen délégué bij het ACV, maar een zware sociale strijd gaat niet aan de sluiting vooraf aangezien er weinig aan kon gedaan worden.
Daarna vindt Marc werk bij een klein familiebedrijf van scheepsherstellers, NV Ketels. Daar is het werk iets minder voorspelbaar, maar wel gevarieerd en uitdagend. In 2004 maakt uiteindelijk Marc de overstap naar Volvo Cars, waar hij eerst aan de lopende band werkt. Geleidelijk aan krijgt hij meer verantwoordelijkheid en onderneemt onder meer werkreizen naar Zweden en China. Vanaf 2014 werkt Marc tot aan zijn pensioen in 2023 bij de dienst onderhoud.
Op elke fase van zijn carrière kijkt Marc met trots terug. Ook in zijn vrije tijd houdt hij zich nog met metaalbewerking bezig. Zijn enige spijt is dat hij niet langer heeft gestudeerd.
Assemblage van een schip in de montagehal van Scheepswerven Langerbrugge in Gent. Foto door Marc Gheldof, 1992. F10870-028 - Collectie Industriemuseum