menu
 
NIEUW // EXPO PLASTIC FANTASTIC?
Seinsleutel of morsesleutel van het merk Gérard
download

Hoger resolutiebeeld nodig? Neem contact op met de bibliotheek.

deel op social media

Seinsleutel of morsesleutel van het merk Gérard

Deze sein- of morsesleutel van het merk Emile Gérard uit Luik werd eind 19de eeuw gemaakt. Typische voor de Belgische toestellen is de peervormige basis. Om letters seinbaar te maken voor de telegraaf, worden ze omgezet in codes. De bekendste is de morsecode. Elke letter bestaat uit een opeenvolging van lange en korte signalen. België neemt in 1853 de eerste toestellen in gebruik. Via een druk op de seinsleutel stuurt de telegrafist een stroomstoot door de elektrische lijn. Als hij de seinsleutel lost, wordt de stroom onderbroken. Aan de ontvangstkant drukt een telegraaf de doorgeseinde codes af op papier. Met behulp van een sounder of trommelklopper kan het bericht ook omgezet worden in geluid.

Verhalen uit de collectie

De semafoor of… gsm van...
Dit eigenaardige voorwerp is een schaalmodel van 87 cm hoog van de semafoor van Chappe. Het is een houten...
lees meer
Een mechanisch...
Het Duitse bedrijf Telerapid GmbH (Gesellschaft mit beschränkter Haftung, ofwel bvba) brengt in de jaren 1930 een...
lees meer
Automatische centrales en...
Door het toenemende aantal abonnees bereiken handbediende telefooncentrales al snel hun limiet. De zalen waar de...
lees meer
De telefoon met inductor
Na het succes van de telegraaf, waarmee gecodeerde berichten op lange afstand worden verstuurd, bestuderen...
lees meer
De telegraaf
Tot het begin van de 19e eeuw blijft telecommunicatie – afkomstig van het Griekse ‘tèle’ (ver) en het Latijnse...
lees meer
Hallo? Ja, ik kan elk...
De gsm, of Global System for Mobile Communications, is aanvankelijk een duur instrument voor de rasechte zakenman....
lees meer
De laatste telefooncel
Telefoneren is gedurende lange tijd een privilege voor de gefortuneerde ‘happy few’ zoals notarissen, dokters en...
lees meer

Meer uit deze collectie...

blijf op de hoogte

SCHRIJF JE IN OP DE NIEUWSBRIEF